fredag 18 januari 2013

Lillelunda på besök!

.
I veckan hade vi 12 pedagoger här från Lillelunda förskola i Lundsbrunn. De har precis som vi varit med i STEPS- projektet och har där igenom tagit kontakt med oss för en inspirationskväll. Det blev mycket reflektioner och diskussioner om organisationen av tid, miljöer, hur vi ser på kompetenta barn och hur vi synliggör det. Vi kom också fram till att det viktigaste är att försöka se möjligheter istället för hinder med de förutsättningar som finns.

Många som besöker oss tycker att vi har så bra lokaler och kanske känner att de inte har samma möjligheter. Vi tycker också om våra lokaler, men de såg verkligen inte ut så här när vi flyttade in. Vi har jobbat ganska mycket för att få våra miljöer ändamålsenliga och intressanta för barnen och vi ändrar dem också hela tiden efter barnens behov. Visst spelar lokalerna roll för hur mycket yta barnen har att röra sig och dela upp sig på, men de spelar ingen roll för barnsynen, förhållningssättet och pedagogiken. Man kan också fokusera på olika saker i sin miljö. Vi har valt att fokusera på barnens pedagogiska miljö. Kanske andra utrymmen fått stå tillbaka lite såsom personalrum, skötrum och förråd. Men detta är något vi valt själva och då blir det lättare att se fördelarna. Några kanske tycker att andra utrymmen är viktigare och då ser man fördelarna med det. Det finns nog varken rätt eller fel i vad som prioriteras, huvudsaken är att man vet vilket syfte man har och vad det leder till...

Pedagoger med upptäckarlust:

 Moonsanden älskar alla, små som stora!

 Reflektioner om att dela av rum och dess olika funktioner blev det.

Vårt återanvända material var i fokus. De blev inspirerade att ta kontakt med sina lokala företag för att kanske få lite spill material.

 De flesta besökare vi haft önskar att de hade en vattenmiljö, där barnen själva kan utforska vatten på sin egen nivå och därmed blöta ner både sig och rummet utan någon större skada skedd. Att denna miljö är något att satsa på håller vi absolut med om. Vissa barn kan fängslas här inne under långa stunder, upptäcka vattnets egenskaper, att förflytta vatten, olika mängder och volymer. Vi upplever att detta är en miljö där barnen har lätt att koncentrera sig, även de som annars kan ha svårare för det...och det tycker vi verkligen är ett argument för att skapa en vattenmiljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar