fredag 8 februari 2013

Kreativ återanvändning och matte!

Ett roligt tips är att återanvända barnens gamla nappar! Vi klipper av sugdelen, kokar dem och samlar dem i en låda. Det blir en låda som innehåller mycket "matematik".

Räkna, antal, sortera, jämföra, mönster, former,  färger, diagram,

En lek som barnen tagit med sig i från vår julfest är "TIPP". Ett barn får blunda och då bestämmer de andra vilken napp som är tipp. Spännande att se hur många nappar man kan samla innan kompisarna ropar TIIIP!!

Här räknar barnen napparna...

...diagram över olika färger...

...närstudie på roliga nappar!

Om vi samlar några till räcker napparna snart hela vägen bort...kanske 8 stycken till?

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning, talbegrepp samt för mätning, tid och förändring" Lpfö 2010 s.10

TREVLIG HELG!

5 kommentarer:

  1. Hej "kollegor"!
    Jag blev så himlans glad när jag hittade er blogg att jag var tvungen att lämna ett fotavtryck. Jag är förskollärare i Växjö och skriver i bloggen "Naturligt visa barn -naturvetenskap och teknik i förskolan naturligtvis!". Jag ser fram emot att kika in och ta del av det ni skriver. Ni är såklart välkomna in och ta del av mina tips och idéer.
    Hälsningar Linnea, förskollärare i Växjö.

    SvaraRadera
  2. Hej Linnea o vad kul att du hittat till oss!
    Tänk att med nätets hjälp kan vi ha kollegor över hela landet! Vi ser fram emot att följa din blogg och ta del av dina erfarenheter och upptåg med barnen. Vi håller med om att barnen är visa och är bra på teknik om de bara får chansen.En annan sak som är lite kul är att jag gick min förskollärarutbildning på Växjö universitet 2005-2009 och tyckte också mycket om kursen om naturvetenskap och teknik // mvh pedagogerna

    SvaraRadera
  3. Hurra! Vi är många som delar :) Tack för det!

    SvaraRadera
  4. Vi använde tuttar på samma vis i vårt tema om konst, vi gjorde en tutt tavla och den fick många tittare, små,som stora.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh låter kreativt och härligt med ett konst tema. Intressant att jobba med återanvänt material. Kan man ta del av ert arbete någonstans?

      Radera